Herec ale aj pesničkár a spisovateľ. Charizmatický a charakteristický hlas, bohémska a zároveň ľudská tvár. Výpočet jeho aktivít by naplnil hneď niekoľko kapitol, ktoré by sa ale museli vzájomne prepájať. Okrem divadelnej, rozhlasovej, televíznej a filmovej nie je menej dôležitá tá hudobná. Dotiahnuť pesničkárstvo ďalej za komunitu folkáčov je malý úspech. Aj preto je Marián Geišberg rovnocenným zástupcom zo Slovenska medzi menami ako Kryl, či Vysockij. Žiaľ, táto slovanská folková trojka je spolu už v hudobnom nebi.
Spomeňme jeho cestu divadlom. S ňou je spojené jeho pesničkárstvo, ktoré sa vždy pohybovalo na rozhraní folku či dramatického šansónu. Rodák z Piešťan začínal v Divadle Jonáša Záborského v Prešove (1979 – 1984). Ako člen Divadla SNP v Martine (od 1984) bol autorom piesní pre inscenácie. Od roku 1988 účinkoval v Divadle pre deti a mládež v Trnave a od novembra 1992 bol členom činohry SND v Bratislave. V spolupráci s Divadlom a.ha mal pravidelné koncertné vystúpenia. Autobiografický profil Nápoky, zrealizovateľný v rámci cyklu Pesničkári slovenskí, sa stal podkladom pre prvý album, ktorý vyšiel v roku 1998.
Nahrávka, ktorú sa oplatí vypočuť ale aj prečítať si, ponúka okrem spevu s gitarou aj kúsky recitovaného slova. Geišberg bol vždy verný kolovratkovému vybrnkávaniu a blúzovému improvizovanému fúkaniu na ústnej harmonike.Piesne na albume obohatil Robo Mankovecký o zaujímavé akustické sóla blízke až flamengu. Na albume zaznie akordeón, či klavír a za zmienku stojí sláčikové zoskupenie, ktoré vygraduje silnú sociálnopolitickú pieseň Klamali. K ďalším známym kúskom patria: Nôžky mám v betóne, Slečinka Thália.
Často hrávaný a počúvaný je však druhý album Neladí - nevadí(2002), kde v úvodnej molovej piesni Stretnutie s anjelommá miesto fujarové sólo v podaní jeho syna Martina. Album pokračuje známou recitáciou básne Jána Smreka Bacardi, zhudobneným výkrikom básne od Laca Novomestského.
Netreba zabudnúť na koncertný záznam Aha live: Marián Geišberg a Daniela Danišková (2003) So synom Martinom nahrali poetický album Piate ročné obdobie (2010), ako súčasť knižnej podoby hudobno-poetického recitálu. Diskografiu uzatvára kniha s hudobným albumom Byzantskému bohu (2016), kde syn Martin napísal hudbu, Marián slová a ilustrácie nakreslil Františke Kudláč.
Hoci jeho prejav máme spojený so svetom dospelých, jeho hlas poznali i tí najmenší či najmladší. Účinkoval v množstve rozhlasových spracovaní rozprávok pre deti a mládež. Spolupracoval na úspešnom albume Veľkí herci malým deťom 2 (2015). Hlasovo ho mnohí majú spojeného aj s románmi Dominika Dána, ktoré takmer všetky načítal (17 románov v priebehu rokov 2015 – 2018).
Nespomenuli sme jeho filmové a televízne aktivity. Marián Geišberg posunul hudobne slovenské pesničkárstvo svojím trpko cynickým, tragicko úsmevným, apoliticky politickým prejavom. Piesne, ktoré napísal na začiatku deväťdesiatych rokov, a ktoré hrával po knižniciach či dobročinných akciách, pritisli nadčasové posolstvo do aktuálnej atmosféry panujúcej v našom Slovensku. Ak bol priamočiary, tak v tvrdých ale láskavých metaforách s potmehúdskym úsmevom.
JURAJ GONŠOR